De Wet open overheid (Woo) stelt nieuwe eisen aan transparantie en toegankelijkheid van overheidsinformatie. Voor lokale overheden brengt dit uitdagende taken met zich mee. Deze wet, die sinds 1 mei 2022 van kracht is, verplicht overheidsorganisaties om informatie actief openbaar te maken. Maar wat betekent dat precies voor jou als griffier? Je leest het in dit artikel!
De Woo vervangt de oude Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en legt de nadruk op actieve openbaarmaking van informatie door overheidsorganisaties. Dit betekent dat informatie niet alleen op verzoek beschikbaar moet zijn, maar ook proactief gepubliceerd moet worden. Deze wet is van toepassing op alle gemeenten, provincies en waterschappen.
De Woo benoemt 17 categorieën van informatie die overheden verplicht openbaar moeten maken. Hier zijn enkele voorbeelden:
De volledige lijst en de specifieke verplichtingen worden stapsgewijs ingevoerd, met deadlines die per Koninklijk Besluit worden vastgesteld. 10 juni 2024 is bekend gemaakt dat per 1 november 2024 de eerste vijf informatiecategorieën verplicht openbaar moeten worden gemaakt. De concept planning voor de overige informatiecategorieën voor het Rijk is op 25 juni 2024 in een brief vanuit de Staatssecretaris gepubliceerd. Voor overige bestuursorganen kan de planning afwijken. De verwachting was dat er in oktober 2024 meer duidelijkheid kwam. Tot op heden is hier echter nog geen officiële communicatie over geweest.
*Voor de Rijksoverheid is aangegeven dat de informatiecategorieën uit de tweede tranche vanaf medio 2025 actief openbaar gemaakt zullen worden. De openbaarmaking van de derde tranche staat gepland voor de tweede helft van 2025, en de vierde tranche volgt in 2026.
Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de verplichting tot actieve openbaarmaking van de informatiecategorieën uit de tweede tot en met de vierde tranche voor andere bestuursorganen, zoals gemeenten, zal ingaan. Nadere besluitvorming hierover wordt verwacht na afronding van de uitvoeringstoetsen en technische analyses.
De actieve openbaarmakingsverplichting van de 17 informatiecategorieën wordt de komende jaren gefaseerd, per categorie, ingevoerd. 1 november 2024 zijn de eerste vijf categorieën verplicht gesteld. Vanaf dat moment moeten deze vijf documenttypes doorzoekbaar beschikbaar zijn binnen de Woo-index.
Kennis- en exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP) heeft vanuit BZK de opdracht gekregen om de Woo-index en de zoekfunctie te realiseren. Op de Woo-index kunnen overheden sinds 2023 al handmatig aansluiten. Momenteel wordt er nog gewerkt aan een automatische aansluiting, waarbij de informatiecategorieën bij publicatie direct ook beschikbaar en doorzoekbaar zijn binnen de Woo-index. Daarvoor werken KOOP en de Vereniging van Gemeenten (VNG) voor raadsinformatie en stateninformatie aan de volgende aansluitingen:
Voor de Woo-harvester is in de zomer van 2024 een tweede referentie implementatie geweest, waaraan NotuBiz als raadsinformatiesysteem mee heeft gedaan samen met gemeente Epe en de OpenWOO.app. Voor de ORI-API loopt er dit jaar naar waarschijnlijkheid een eerste referentie implementatie, waarbij gekeken wordt wat de eerste stappen voor de ontwikkeling van deze API zijn. Ook hier zijn wij als NotuBiz bij aangesloten.
Door aangesloten te blijven bij deze trajecten, zorgen we ervoor dat we volledig op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en onze klanten te allen tijde kunnen informeren over verplichtingen en mogelijkheden.
De Wet open overheid vraagt om een actieve benadering van transparantie en informatiebeheer. Door gebruik te maken van bestaande tools zoals het Politiek Portaal en nieuwe oplossingen zoals de OpenWOO.app kun je als griffier voldoen aan de eisen van de Woo. Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan contact op met onze innovatiemanager Savannah Heijtmeijer.
Interview
Algemeen
Griffier Jolanda deelt hoe zij samen met collega’s werkt aan betere raadsondersteuning en een toegankelijker besluitvormingsproces. Door visuele nieuwsbrieven, het uitzenden van vergaderingen en samenwerking binnen de ABG-organisatie versterkt ze de betrokkenheid en efficiëntie. Lees verder en laat je inspireren!
Lees meerBlog
Artificial Intelligence
In dit artikel nemen we je mee in de mogelijkheden en uitdagingen van AI binnen het bestuurlijke besluitvormingsproces.
Lees meerInterview
Archiveren
Digitale archivering is een uitdaging waar veel gemeenten en griffies dagelijks mee worstelen. Lees verder en ontdek hoe gemeente Altena samen met SALHA de uitdagingen aanpakt en werkt aan een toekomstbestendige digitale archivering.
Lees meerInterview
Algemeen
Griffier Jolanda deelt hoe zij samen met collega’s werkt aan betere raadsondersteuning en een toegankelijker besluitvormingsproces. Door visuele nieuwsbrieven, het uitzenden van vergaderingen en samenwerking binnen de ABG-organisatie versterkt ze de betrokkenheid en efficiëntie. Lees verder en laat je inspireren!
Lees meerBlog
Artificial Intelligence
In dit artikel nemen we je mee in de mogelijkheden en uitdagingen van AI binnen het bestuurlijke besluitvormingsproces.
Lees meerInterview
Archiveren
Digitale archivering is een uitdaging waar veel gemeenten en griffies dagelijks mee worstelen. Lees verder en ontdek hoe gemeente Altena samen met SALHA de uitdagingen aanpakt en werkt aan een toekomstbestendige digitale archivering.
Lees meer